Bidrag eller inte bidrag


Centerns förslag om att inkomstprova barnbidraget har konstigt nog väckt en hel förskräming. Varför, undrar jag, framförallt efter att ha sett ett reportage på nyheterna om familjen som tjänade så pass att det i så fall försvann från dom. Enligt deras utago skulle det bli lite mindre semesterresor eftersom kåken de köpt kostade dem ca 3 mille. Och... Inte har jag någon lust att via min skatt bekosta deras resor. Däremot är jag mer än villig att skatta mer om det skulle behövas så att alla fattiga barn fick det bättre.

Jag jobbar på en gymnasiesärskola och eleverna där är berättigade till aktivitetsersättning de år de fyller 19 på grund av förländ skolgång. Aktivitetsersättning, hallå, som innan hette sjukbidrag/förtidspension/sjukpension. Alltså gör vi dom till bidragstagare och i de flesta fall till pensionärer redan innan de fyllt 20 och när vi gör det dömer vi också till fattigdom då summan kan verka stor när de är 19 men den växer inte mycket... Aktivitersersättningen är inte bra, de flesta av oss som arbetar inom särskolan anser så ändå fortsätter det.
Natuligtvis finns det några ungdomar som kommer att behöva detta för sin försörjning, men många kan ut på arbetsmarknaden och faktiskt försörja sig själva. Heder åt de unga som själv eller med vår hjälp tar sig ut på arbetsmarknaden och som, från början, försörjer sig själva. Återigen vill jag inte att mina intjänade pengar ska gå till fullt arbetsföra ungdomar...nä min själ om jag det vill...

image233

.

Reaktioner
Postat av: anneli

Jag håller med dig!Det är hög tid att systemet ses över - inkomstprövat barnbidrag har man ju funderat på länge varför ingen har vågat ta tag i.

2008-03-27 @ 06:31:24
URL: http://www.nygamlajag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0